Skip to content


Dags att pröva Gapminder?

Camilla Nilsson undervisar i svenska och engelska och jobbar med utveckling av IKT-användning på Pauli gymnasium. Jag har lärt känna henne genom hennes intressanta och välskrivna blogg IKT-skafferiet. Den har hon lagt under licensen Creative Commons (by). Detta innebär att jag kan använda hennes material på bloggen helt fritt så länge som jag talar om att det är hon som här skapat det. Här kommer hennes presentation av Gapminder:

Om man någon gång har tittat på ted.com har man kanske stött på Hans Rosling och hans entusiastiska, svenskklingande presentationer. Förutom att hålla inspirerande föredrag har han skapat ett verktyg som visualiserar statistik på ett sätt så alla kan förstå det, nämligen Gapminder.org. För samhällsundervisningen vet jag att detta är ett utmärkt verktyg eftersom samhällslärarna på min skola är förtjusta i det. Bilden nedan är från hans kanske mest kända videograf: ”The Wealth and Health of Nations”. Varje bubbla är ett land (olika färg för de olika världsdelarna) och trycker man på play får man se bubblorna vandra uppåt år för år (de senaste 200 åren) beroende på befolkningens medellivslängd och BNP per capita. Lägg märke till störtdykningarna under de två världskrigen!

Till höger kan man också kryssa i om man särskilt vill följa ett visst lands utveckling. För eleverna kan det här vara en bra startpunkt för viktiga frågor: vilken är den stora röda bubblan och varför dröjer det så lägne innan den tar ett skutt uppåt? varför rör sig en del av bubblorna så dramatiskt och varför stiger en del andra mer stabilt? Och så vidare. En samhällslärare kan säkert komma på synnerligen finurliga frågor och här finns videografer som tar upp allt från när kvinnor gifter sig till hur många dollarmiljonärer det finns i olika länder. Naturligtvis finns det angivet vilka data som har använts för att skapa graferna och var den kommer ifrån.

Posted in Historia, Samhällskunskap.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet