Skip to content


Workshops 7/4

FogI kväll, torsdagen den 7 april 2011, blåste det halv storm här på Österlen medan vi hade nya workshops på skolan och följande ämnen presenterades:

ESPRESSO – En representant från Liber höll i detta pass.

MOVIEMAKER – Upptäck hur enkelt det är att praktiskt med hjälp av datorn och Flipkamera framställa en film. /Lotta och Maria

BLOGGEN i UNDERVISNINGEN – Inledning med en Powerpoint-genomgång om b l a varför man kan ha nytta av att blogga – utifrån läroplanen, svårigheter, fördelar, viktigt att tänka på innan, hur introducerar man det, vad man kan blogga om i olika ämnen. Därefter kommer alla att med vägledning få starta en blogg i Blogspot (jag känner bäst till denna service, men om någon vill jobba i en annan så är det fritt fram). Jag är ingen dataexpert och började blogga i höstas men är nu helt såld och Blogspot är så enkel att även jag klarat av att starta och utveckla min blogg på egen hand. Om ni vill så titta in på min och elevernas bloggar via: 7-9soder.blogspot.com. Efter genomgången mailar jag ut min Powerpoint och ni får gärna kontakta mig om ni stöter på problem eller har frågor. Hoppas vi ses! /Linda

LIVE OCH LIVE@EDU – Live är en del av ”molnet”. I Live kan man skapa delade mappar, filer, kalendrar o s v med eleverna. Här kan man också ha sitt mejlkonto och dela bilder med andra användare. Live@edu är en version av Live som är speciellt skapad för skolor och som t ex inte innehåller reklam. I seminariet ges en förklaring till vad Live är och hur det kan användas i skolan. /Bo E och Bo K

ONENOTE – I Microsoft OneNote 2010 skriver du snabbt och enkelt ner dina anteckningar. Du kan även spara text, bilder, videoklipp och ljudanteckningar. Du kan använda det själv eller dela med andra. /Lillan

East windURKUND: KÄLLHANTERING OCH PLAGIATKONTROLL – Många elever har svårt att skilja mellan inspiration och plagiat och en del elever väljer ibland en enklare väg än att själva skriva sina arbeten från grunden. Hur upptäcker vi dessa olika grader av ”klipp och klistra” och hur kan vi lära våra elever att hantera källor på ett korrekt sätt? Presentation fokuserar särskilt på följande frågor: A) Vad är Urkund och hur fungerar det? B) Varför ska vi använda oss av Urkund eller liknande verktyg för plagiatkontroll?” /Charlotta

ALLMÄNNA DATORKUNSKAPER – Tips om datorn som verktyg? Trådlöst nät, spara på USB, i molnet. Installera program, uppdatera. Antivirus! Allt det där allmänna som är praktiskt att känna till. Enklare felsökning med förhållningssätt, vad jag ska tänka på när en dator krånglar? O s v. /Kalle


Posted in Digital kompetens, Pedagogisk verkstad.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet