Skip to content


Vad ska vi ha Student Helpdesk till?

Några förslag på hur vi kan använda Student Helpdesk:

  • elever lär elever och lärare
  • tips kring hur man kan använda datorn för sina studier (tips på användbara program och verktyg och hur man kan använda dem)
  • tekniskt underhåll (när datorer går sönder eller krånglar)
  • säkerhet på Internet (hur du aktar dig för virus, troll och ”fula gubbar” på nätet)
  • netikett, d v s etikettsregler på Internet (vad du bör skriva och var och hur du bör skriva det)
  • informationssökning (hur du hittar användbart material inom och bortom Google)
  • källkritik (hur du bedömer vilka källor du kan lita på)
  • upphovsrätt och creative commons (vilket material får du använda och hur får du använda det)
  • personuppgiftslagen (vad är känsliga personuppgifter och hur ska de hanteras och vad räknas som offentliga handlingar)
Du som är med i Student Helpdesk får utbildning av kunniga lärare och elever. Du får erfarenhet i att möta ”kunders” behov och träning i att handleda andra och ta ansvar. Dessutom skriver skolan in i ditt slutbetyg meriten att du arbetat med Student Helpdesk.

 

 

 

Posted in Student helpdesk.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.



Hoppa till verktygsfältet